Perspektywy rozwoju rynku asfaltowego w Polsce
Wielowątkowa analiza sytuacji na rynku asfaltów była tematem przewodnim IV Forum Dni Asfaltu, które odbyło się w dniach 24-26 marca w Nałęczowie. Organizatorem konferencji był Polski Kongres Drogowy, a Parterem Strategicznym wydarzenia spółka ORLEN Asfalt.
IV Forum Dni Asfaltów przyciągnęło do Nałęczowa rekordową liczbę przedstawicieli wiodących producentów asfaltów w Polsce, a także firm wykonawczych, inwestorów oraz przewoźników. To pozwoliło na analizę aktualnej sytuacji rynkowej zarówno pod kątem biznesowym, jak i technologicznym. Ramami dla dyskusji była prezentacja aktualnych trendów w branży budownictwa drogowego w Polsce autorstwa Dyrektora Departamentu Technologii Budowy Dróg GDDKiA Leszka Bukowskiego, która otworzyła część merytoryczną tegorocznej edycji wydarzenia.
Sytuację rynkową asfaltów od strony podażowej szczegółowo omówił Mariusz Żaguń, Dyrektor Handlowy ORLEN Asfalt. Grupa ORLEN (rafinerie w Płocku, Trzebini, Możejkach, Litvinovie i Pardubicach) w 2024 roku była wiodącym dostawcą tych produktów w tej części Europy, notując sprzedaż na poziomie ponad 1,6 mln ton.
- Rynek asfaltów jest ściśle powiązany z tempem rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. Ostatnie lata dla naszej branży były udane, wielkość produkcji sprzedanej asfaltów z polskich rafinerii rosła i według Głównego Urzędu Statystycznego w 2024 roku osiągnęła poziom ponad 1,3 mln ton. Prognozujemy, że poziom produkcji asfaltów w 2025 roku będzie utrzymany na zbliżonym poziomie. Jednocześnie widzimy, że w kolejnych latach fundusze będą coraz mocniej przekierowywane na utrzymanie i remonty aktualnej sieci drogowej w Polsce oraz rozwój kolei. To w dłuższej perspektywie może oddziaływać na zapotrzebowanie na asfalty. Poza tym coraz silniej wybrzmiewają takie trendy jak wykorzystanie destruktu asfaltowego i innych technologii, które pozwalają firmom budującym drogi ograniczać wpływ swojej działalności na środowisko naturalne – podsumował Mariusz Żaguń, Dyrektor Handlowy ORLEN Asfalt.
- Jako Grupa ORLEN jesteśmy gotowi aktywnie wspierać branżę drogową w procesie dekarbonizacji. W naszej ofercie można już znaleźć asfalty, które pozwalają na wydłużenie cyklu życia nawierzchni drogowych, obniżenie emisji CO2 na etapie produkcji i wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych, a także umożliwiają szersze wykorzystanie granulatu asfaltowego pochodzącego z recyklingu starych nawierzchni. Dostrzegamy również, że choć firmy wykonawcze posiadają wymaganą infrastrukturę i coraz odważniej sięgają po materiały pochodzące z recyklingu, to technologia WMA, zyskująca popularność w Europie Zachodniej, wciąż czeka na szersze zaufanie wśród inwestorów i firm wykonawczych w Polsce – powiedziała Wiktoria Baranowska, Dyrektor Biura Rozwoju i Wsparcia Wdrożeń Technologii Asfaltowych. Szczegółowe informacje na temat wspomnianych technologii asfaltowych można znaleźć w Poradniku Asfaltowym, dostępnym na stronie www.poradnikasfaltowy.pl
Oddziaływanie procesów rafineryjnych na produkcję asfaltów omówili natomiast Jacek Borkowski oraz Paweł Mańkowski z Biura Technologii i Efektywności ORLEN S.A. Podkreślili, że dywersyfikacja dostaw ropy, jak również zaprzestanie przerobu ropy rosyjskiej, nie wpłynęło w negatywny sposób na wymagane parametry jakościowe dla produkowanych asfaltów i cały proces przerobu ropy i produkcji asfaltów jest pod pełną kontrolą.
– Z punktu widzenia technologicznego i jakościowego, asfalty są tak samo ważnym produktem, jak każdy inny wytwarzany w rafinerii. Wszyscy jesteśmy użytkownikami dróg i każdemu z nas zależy, aby budowane drogi były jak najlepszej jakości – zaznaczył Jacek Borkowski.
Forum Dni Asfaltu to jedno z najważniejszych wydarzeń branży budownictwa drogowego w Polsce. Mimo stosunkowo krótkiej historii, konferencja szybko zbudowała swoją markę i renomę, a tegoroczna edycja przyciągnęła blisko 250 przedstawicieli z sektora drogowego, co było najlepszym wynikiem od czasu inauguracji wydarzenia w 2022 roku.
Materiały prasowe: